Stichting Naomi

Even uit de zorg

Stichting Naomi zet zich sinds 5 mei 1997 in voor mensen inziekenhuizen, gehandicapten- en ouderenzorg.

Oorspronkelijk werd er prematuurkleding, speciaal ontworpen voor kinderen van nog geen kilo, en decoratiemateriaal voor op de couveuse afdeling uitgedeeld.

Al snel trok de Stichting acteurs aan om grotere kinderen, mensen met een beperking en ouderen een moment van ontspanning te geven.

Naomi

De Stichting is vernoemd naar het dochtertje van Gerda en Niels Mellema, de oprichters van Stichting Naomi, die op 31 oktober 1995 is overleden. Naomi werd slechts 8 maand oud en heeft haar hele leven in het ziekenhuis doorgebracht.

Buiten Nederland

Naast Nederlandse ziekenhuizen zijn er contacten gelegd met ziekenhuizen over de gehele wereld. Van Mexico tot Mongolie en van St. Petersburg tot Johannesburg zijn ziekenhuizen bezocht. Afhankelijk van de behoefte is daar, naast kleding en decoratie, speelgoed en verpleegartikelen uitgedeeld.

Theater

Sinds 1999 wordt er opgetreden in de gezondheidszorg. Met name om de doelgroep even het gevoel te geven 'geen patiënt te zijn'.

"De dokter bepaald hoe ziek je bent, de patiënt bepaald hoe ziek hij/zij zich voelt," aldus Niels Mellema. "Het doel van stichting Naomi is om mensen even met de gedachten uit die situatie te halen. Uiteraard worden daarbij wel degelijk de gevoelens van de patiënt gerespecteerd."